Atmosfera joj ispunjena helijumom: Naučnici pronašli bizarnu balon planetu

Naučnici su duboko u svemiru pronašli jednu veoma čudnu planetu koja izgleda kao veliki balon.

Ova, kako Independent navodi, bizarna planeta, ima atmosferu ispunjenu helijumom.

Naučnici su takođe otkrili da iz nje izazi gas i da ta planeta zapravo izgleda poput balona koji je napunjen helijumom.

Planeta je 124 svjetlosnih godina od Zemlje i otkrio je međunarodni tim istraživača kojeg predvode naučnici sa Univerziteta u Ženevi u Švajcarskoj.

Džesika Spajk sa odsjeka za fiziku i astronomiju Univerziteta u Eketeru kaže da je ovo uzbudljivo otkriće, pogotovo što je helijum otkriven samo u atmosferi egzooplanete.

“Nadamo se da možemo da koristimo ovo istraživanje kako bismo saznali koje planete imaju vodonik i helijum i koliko dugo mogu da održavaju gasove u svojoj atmosferi”, ističe ona.

Ova planeta, koja je približno iste veličine kao Neptun, nazvana je HAT-P-11b i nalazi se u sazvježđu Cignusa. Kao dio studije, istraživači su koristili spektrograf u Španiji kako bi sagledali koliko ta planeta blokira svjetlost od svoje zvijezde kada prolazi pored nje.

Instrument je potom razdvojio zvjezdanu svjetlost u svoje komponentne boje, poput duginih. Kako helijum apsorbuje svjetlost određene talasne dužine, istraživači su otkrili veliki oblak gasa koji okružuje planetu i blokira mnogo više svjetlosti od same planete.

Kako bi naučnici pratili putanje atoma helijuma koristili su kompjuterske simulacije. Vinsent Bourier, koji je vodio kompjutersku simulaciju, kaže da je helijum izbačen sa dnevne strane planete na noćnu stranu na više od 10.000 kilometara po satu.

“Zato što je to tako lagan gas, lako izbjegava privlačenje drugih planeta i stvara prošireni oblak oko nje”, navodi on.

Upravo taj fenomen, objasnio je, ovoj planeti daje i oblik balona.

Naučnici su utvrdili i da je gornja atmosfera ove novootkrivene planete 20 puta bliža njenoj zvijezdi nego Zemlja Suncu. Ova blizina sa zvijezdom mogla da utiče na atmosferu ove egzoplanete.

Istraživački tim smatra da bi studija mogla da dovede do boljeg razumijevanja ekstremnih atmosferskih uslova oko najtoplijih egzoplaneta.

Gramat