Najbliža crna rupa je udaljena samo 1.000 svjetlosnih godina od Zemlje

Grupa astronoma iz Evropske južne opservatorije i drugih instituta otkrila je crnu rupu koja je samo 1.000 svjetlosnih godina udaljena od Zemlje.

Radi se o do sada najbliže pronađenoj crnoj rupi koja je dio sazvežđa koje možemo vidjeti golim okom.

Naučnici su teleskopom koji se nalazi u opservatoriji u Čileu pratili dvostruki zvjezdani sistem i pronašli dokaze o postojanju dodatnog nevidljivog svemirskog tijela. Smartaju da bi ovaj trostruki sistem mogao biti samo vrh ledenog brijega i da ćemo u budućnosti naći još mnogo takvih crnih rupa, navode iz Evropske južne opservatorije.

„Bili smo vrlo iznenađeni kada smo shvatili da smo otkrili prvo sazvežđe koje se može vidjeti golim okom, a ima crnu rupu“, kaće astronom Petr Hadrava, koautor studije sa Češke akademije nauka.

Naime ovaj trostruki sistem nam je toliko blizu da njegove zvezde možemo da uočimo s južne hemisfere bez dvogleda ili teleskopa.

Naučnici su do ovog otkrića došli jer su izvorno bili zainteresovani za proučavanje sazvežđa sa dvostrukim zvijezdama HR 6819. Međutim, prilikom analize podataka uvidjeli su da da u tom sistemu postoji još jedno, do sada neotkriveno nebesko tijelo – crna rupa. Posmatranja su pokazala da jedna od dvije zvijezde tog sistema svakih 40 dana orbitira, odnosno napravi rotaciju oko nevidljivog objekta, dok se druga zvijezda zadržava na sigurnoj udaljenosti od ovog para.

Crna rupa iz sazvežđa HR 6819 jedna je od prvih za koju je utvrđeno da ne prolazi kroz silovitu interakciju sa svojom okolinom pa je zato sasvim crna. Astronomi su uspjeli da otkriju njeno prisustvo i da izračuju masu na osnovu orbita zvijezde koja kruži oko nje.

„Nevidljivi objekat čija je masa najmanje četiri puta veća od mase našeg Sunca može biti samo crna rupa“, tvrdi astronom Tomas Rivinius, rukovodilac istraživanja.

„U Mlečnom putu bi trebolo da postoji na stotinu miliona crnih rupa, a mi smo otkrili samo nekoliko. Sada, kada znamo šta treba tražiti, sigurno ćemo uočiti mnogo više“, objašnjava Rivinius.

Astronomi smatraju da će posle ovog otkrića na uspeti da otkriju još jednu crnu rupu.

„Shvatili smo da bi još jedan dvostruki zvjezdani sistem, LB-1, takođe mogao biti trostruk, ali to zahteva dodatna posmatranja kako bismo to potvrdili. Ovaj zvezdani sistem je dalje od Zemlje od HR 6819, ali još uvijek prilično blizu u astronomskom smislu, tako da vjerovatno postoji još mnogo takvih sistema“, ističe astronom Marijana Hajda, jedna od koautora studije.

Otkriće ovog trostrukog zvjezdanog sistema s unutrašnjim parom i udaljenom zvijezdom takođe bi moglo da pruži odgovore o nasilnim kosmičkim spajanjima koja oslobađaju tako snažne gravitacione talase da se mogu uočiti sa Zemlje.

Neki astronomi smatraju da se takva spajanja dešavaju u sistemima slične konfiguracije kao ova dva, ali gdje je unutrašnji par sastavljen od dve crne rupe ili crne rupe i neutronske zveze. Udaljeni objekat gravitacijski može da utiće na unutrašnji par tako da pokrene njihov sudar koji će osloboditi gravitacione talase.

Betazed
Betazed

Mnogo toga ćemo saznati kad prihvatimo svoje pravo mjesto i skinemo sa sebe etiketu “limited edition”

Bijela rupa
Bijela rupa

Ajde bogati, crna rupa pa crna rupa. Neka je tamo, što nam sve smeta.