NASA nudi posao: Traži se službenik za zaštitu planete zemlje

Američka svemirska agencija NASA objavila je oglas za posao “službenika za planetarnu zaštitu”, nekog ko će braniti Zemlju od vanzemaljske kontaminacije i svemir od ljudske, piše “Biznis insajder”.

Budućem službeniku agencija nudi godišnju platu u iznosu od čak 124.406-187.000 dolara, plus olakšice. Iako mnoge svemirske agencije imaju službenike za planetarnu zaštitu, oni nikada ne rade puno radno vrijeme.

“Preciznije, samo dvoje zaposlenih rade taj posao puno radno vreme, jedan za NASA-u, drugi za Evropsku svemirsku agenciju (ESA)”,  kaže Ketrin Konli, jedini NASA službenik planetarne zaštite od 2014.

Dodaje da je ovaj novi oglas za posao posledica je preseljenja pozicije na kojoj je trenutno, u Kancelariju za bezbjednost misije, nezavisne tehničke jedinice u okviru NASA.

Konli nije rekla da li planira da se ponovo prijavi na oglas za poziciju, na kojoj radi oko tri godine, uz moguće produženje na pet.

Ovaj posao stvoren je nakon što su SAD ratifikovale Sporazum o spoljnom svemiru 1967, s namjerom da podrži Član IX dokumenta: “Države članice Sporazuma istraživaće spoljni svemir, uključujući Mjesec i druga nebeska tijela, i to tako da izbjegnu da ih oštete kontaminiranjem i izbjegnu promene na Zemlji koje bi bile posledica donošenja vanzemaljske materije, te da po potrebi primjeni prikladne mjere u tu svrhu”.

Navodi se da svaka svemirska misija mora imati manje od 1:10.000 šansi da zarazi tuđinski svet.

Službenik planetarne zaštite povremeno putuje po svemirskim centrima širom svijeta i analizira robote na planeti. On obezbjeđuje da ljudi slučajno ne kontaminiraju nov svijet na koji zemaljske letjelice sleću, ili pored kojeg prolaze i snimaju ga.

Takav službenik pomaže da se ustanove protokoli, procedure i oprema koji smanjuju rizike kontaminacije svemirskih tijela ili same Zemlje.

Konli kaže da tipična radna nedelja podrazumijeva iščitavanje gomile mejlova, studija, predloga i drugih materijala.

Ovakav posao traži i posebne kvalifikacije. Osim diplome iz oblasti fizike, inženjerstva ili matematike, idealni kandidat mora imati i bar godinu dana iskustva na mjestu visoko pozicioniranog državnog službenika i napredno znanje o planetarnoj zaštiti i svemu što tu pripada. On treba da ima iskustvo u planiranju, izvršavanju i nadgledanju djelova svemirskih programa od nacionalnog značaja.

Posao uključuje i mnogo međunarodne koordinacije, svemirska istraživanja koštaju, pa se troškovi najčešće djele između više nacija. NASA, stoga, treba nekog sa diplomatskim vještinama koje su dovele do rešenja problema tokom ekstremno teških i kompleksnih multilateralnih diskusija.

Prema uredbi predsjednika Džeralda Forda iz 1976, nedržavljani SAD ne mogu se kandidovati na poziciju. NASA je otvorena za aplikacije na USAJobs.